Master pieces

Aug 29, 2012

Syawal 1433H

Salam 11 Syawal 1433H.

Ramadhan berlalu meninggalkan kita. Syawal menjelma menggantikannya, salah silap maaf dipinta, dari saya Syafiqah sekeluarga. SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN. Taqaballahu minna wa minkum.

Alhamdulillah. Syawal kali ni rasa macam special sikit sebab semua ahli keluarga dapat berkumpul di bawah bumbung yang sama. Tak seperti tahun-tahun lalu yang mana tidak kesemua ahli keluarga ada menyambut 1 Syawal di rumah ini. Maklumlah, dah ada mertua kenalah bergilir-gilir kan. Tahun ni, kakak saya yang sepatutnya beraya di Kedah tidak pulang ke Kedah kerana sedang menunggu hari untuk melahirkan. Sudahnya, sampai habis cuti seminggu tak bersalin juga. Nampaknya si kecil tidak mahu menjadi orang Batu Pahat.

Sebenarnya tak adalah semua ada masa 1 Syawal tu. My little niece, Husna admitted kat hospital sebab demam. She struggled a lot sejak lahir. Husna lahir 1 Ramadhan dengan keadaan tak cukup berat. Hanya 1.++ kemudian doktor sahkan dia dijangkiti kuman dalam darah. Tapi Alhamdulillah, akhirnya dia bebas dari kuman tersebut dan boleh keluar dari hospital. First time saya tengok dia, masha Allah, dia sangat kecil. Sangat-sangat. Selama ni saya tengok anak-anak sedara saya semua gebu-gebu dan anjal-anjal pipi mereka. Tapi Husna tak. Sehari sebelum Syawal, dia demam. Bawak pergi hospital doktor terus tahan sebab dia pernah ada kes. So, masa pagi 1 Syawal, she and her mom tak ada. Petang 1 Syawal abang saya bergegas ke hospital untuk mengambil isterinya sebab Husna kena masuk ICU. Bila dah masuk ICU tak ada siapa yang boleh jaga. Yang boleh melawat pun hanyalah ibu bapa sahaja. Alhamdulillah, 4 Syawal Husna dah boleh pergi beraya.

Awal pagi tadi, dapat message. Kakak saya dah selamat melahirkan seorang bayi lelaki. Penutup untuk cucu Abdul Rahman tahun 2012 ni. Tahun ni dapat 3 nieces; Erina, Arisa, Husna and one hero; Firas. Firas ni memang nak jadi orang Kota la. Orang Batu Pahat tunggu dia taknak keluar. Anak sedara yang ni Alhamdulillah sihat. Berat lebih dua kali ganda berat Husna. Lebih bulat dari abang dia. Muka meh dua-dua. Saya baru tengok gambar je. Insya Allah Jumaat baru dapat bertemu empat mata dengan Firas.

Cuti semester pun dah nak melabuhkan tirainya. Salah satu perkara yang tak berapa digemari sepanjang proses pengajian saya di IPTA ni. Bila tengok jadual final sem rasa sikit hoyeaah sebab Jumaat free. Hari-hari lain pun kelas paling banyak dua je. Awesome! Oh, raya kali ni memang blast. Thanks to my good friend yang mendoakan 'have a blast raya!' =))

Wassalam.
May Allah bless.
(^_^)

No comments: