Master pieces

May 23, 2011

(10)

“TIBA-TIBA JE NAK SAMBUNG BELAJAR FIQ. Kecewa tak hilang lagi ke?” Uzer tergelak kecil mengusik Syafiq sambil matanya menjeling ke arah isterinya yang dari tadi memandang meja.

Waseem entah di mana. Dah jumpa kawan macam tu lah. Mana nak ingat mama dengan dua papanya ni.

Syafiq hanya diam tersipu. Malu pulak dia dengan usikan Uzer. Rasa macam terlebih sporting pulak Uzer ni sebagai suami.

“Tak ada lah. Actually memang dah lama pun apply borang sambung belajar tu. Baru ni dapat. Dah rezeki kan. Pergi je lah.” Syafiq menjawab. Berbohong. Selama ni sebenarnya dia tak pernah terfikir pun nak menyambung pengajiannya. Benarlah seperti tebakan Uzer. Dia masih lagi kecewa. Tapi apa mampu dia untuk mengubah takdir Ilahi kan.

“Berapa tahun kat sana? Jangan lama-lama Fiq. Nanti tersangkut dengan orang sana payah la pulak.” Uzer menggiat lagi. Lagak seperti dia dan Syafiq sudah lama berkawan.

Secara jujurnya, memang dia rasa selesa berkawan dengan Syafiq. Ada chemistry. Mungkin sebab mereka menyintai orang yang sama. Mungkin.

“Dua tahun je. Tak ada lah. Mak aku dah pesan awal-awal. Dia tak nak menantu Mat Saleh. Sebagai anak yang soleh, aku ikut je lah.” Mereka sama-sama ketawa kecuali yang seorang itu, Lisa.

“Lisa, abang nak pergi layan kawan-kawan abang kejap kat dalam. Fiq, kau sembang lah dengan Lisa dulu ya. Sekejap lagi aku join balik.” Uzer meminta diri.

Bukan sengaja tapi sebagai tuan rumah takkan dia nak biarkan tetamunya yang di dalam itu tidak dilayan. Apatah lagi meraka adalah teman sekerjanya.

“Abang…” Lisa menarik lembut tangan suaminya yang sudah pun bangun dari duduknya.

“Sekejap je Lisa. Nanti abang datang balik.” Uzer bersuara perlahan. Lisa melepaskan pegangannya. Hatinya mengeluh. Suaminya ni lah.

Syafiq berdehem setelah hampir lima minit suasana sepi bermaharajalela antara mereka.

“Kalau Lisa tak selesa tak pe. Saya minta diri dulu.” Syafiq sudah menolak sedikit kerusinya ke belakang. Bersedia untuk bangun.

Lisa yang sedari tadi tunduk memandang rumput nan hijau di kaki mengangkat kepala.

“Eh, tak pe. Saya…”

“Saya tahu Lisa tak selesa dan saya pun tahu tak elok duduk berduaan dengan perempuan bukan muhrim apatah lagi isteri orang kan. Saya minta diri dulu. lagipun saya kejar masa ni. Ada janji yang lain.” Syafiq berbohong di hujung katanya. Terpaksa sekali lagi.

Lisa turut bangun setelah Syafiq bangun.

“Tunggu sekejap. Saya panggilkan Uzer.” Lisa sudah menggerakkan kakinya untuk memanggil suaminya di dalam.

“Lisa, tak payah lah. Kirim salam je kat Uzer. Saya betul nak cepat ni.” Kata-kata Syafiq membantutkan pergerakan Lisa. Dia menoleh ke arah Syafiq yang sudah dibelakangkan tadi.

“Syafiq, thanks ye sebab memahami saya and sorry.” Lisa bersuara perlahan tapi cukup untuk sampai ke pendengaran Syafiq.

Syafiq memaksa diri untuk senyum. Entah macam mana agaknya rupa senyuman dia tu. Dia yang tak nampak pun tahu kelat apatah lagi orang di depannya yang melihat.

“Lupakan je lah Lisa. Oh, ya. Mak saya kirim salam. Dia tanya boleh tak kalau sekali sekala dia datang melawat Waseem. Minta maaf ye Lisa, saya faham kalau awak tak benarkan pun. Mak saya tu kalau dah sayang dia bukan kisah anak siapa. Okey lah, jaga suami dengan anak baik-baik. Saya pergi dulu ye.” Syafiq sudah bergerak meninggalkan Lisa sebelum dia menoleh semula tatkala mendengar namanya dipanggil. Sudah tentulah Lisa yang memanggilnya.

“Cakap kat mak awak bila-bila je dia boleh datang melawat. Saya tak kisah and untuk awak, take care. Have a safe journey.” Syafiq hanya tersenyum sebelum dia berlalu pergi. Kali ni dia pasti senyumannya tidak kelat seperti tadi.

No comments: