Master pieces

Dec 31, 2011

Few hours to go..Bye 2011 and welcome 2012!

Assalamualaikum.

Bila dah hujung-hujung tahun ni semua buat entry penutup ae. Mengimbau balik kenangan sepanjang tahun. Lepas tu buat azam baru. Terasa macam nak buat jugak tapi sure entry akan jadi panjang berjela-jela. Buat summary je la untuk sepanjang perjalanan 2011 ni.

So far, 2011 memang tahun yang banyak memberikan perubahan pada diri saya. Berpeluang untuk mengenali ramai orang. Sangat ramai sampai kadang-kadang terasa macam diri ni terlebih peramah walaupun sebenarnya tak. Berpeluang jugak mengenali diri sendiri. Dapat tahu sejauh mana kesabaran diri. Konon kata dah cukup sabar, cukup baik tapi bila Allah uji sikit je dah jatuh. Dah terguling-guling, menangis sampai dah takde air mata nak keluar and baru rasa yang sebenarnya diri ini terlalu banyak sangat kelemahan yang perlu dibaiki.

Selain tu, dapat pengalaman kerja masa cuti 4 bulan. Bekerja dengan orang berlainan bangsa especially cina memang lain cara kerjanya. Every minute sangat diambilkira. Tak kurang jugak bila berkomunikasi dengan orang yang berbangsa tersebut, mereka seboleh mungkin taknak cakap melayu. Orang Melayu-Jawa macam saya mana nak pandainya cakap Mandarin, Kantonese, Hokkien, etc. Jawa pun failed. Lepas tu dapat pulak pengalaman kerja jaga gerai susu kambing. Kambing tak makan, susu kambing tak minun tapi ais krim kambing layan sampai menjilat sudu. Best!

Tahun ni jugak saya sedar betapa saya sangat-sangat sayang family saya. Oh ya, rasa jugak macam ramai anak sedara semakin suka dengan saya. Saya adalah macik yang paling garang and tak suka sama budak-budak dulu. Mereka pun takut-takut je nak tegur. Tapi sekarang saya kena buli pulak. Haih, dah sayangkan. Kena buli pun takpe la. Bukan orang lain pun.

Ramai orang kata tutup buku lama bukak buku baru bila nak masuk tahun baru ni tapi pada saya buku lama tak patut ditutup sebab bila tutup tak tahu bila kita nak bukak. Kenapa kita tak sambung je cerita baru kita dalam buku lama bia kita boleh nampak dan ingat segala pengajaran dan peringatan dalam buku lama tu. Jadi, kita takkan ulang lagi benda-benda yang tak sepatutnya dalam cerita baru kita kan. Tapi, setiap orang ada pandangan masing-masing. Tak kisahlah.

Baca blog Abg Joe tadi cerita pasal impian. Dulu impian simpan dalam otak je lepas tu hilang entah ke mana. Sama la macam saya. Karang-karang dalam otak lepas tu hujung tahun tak ingat pun. Tak tahu pun dah tercapai ke belum semua impian tu. Hah, tahun 2012 ni memang niat nak tulis tapi tak tahu lah. Kena tunggu dan lihat je.

Penutup tahun 2011 ni, macam takde yang menarik sangat. Tapi untuk pertama kali dalam keluarga ada yang masuk sekolah tahfiz. Dua anak sedara saya dah selamat dihantar ke sekolah tersebut. Sorang sukarela sorang dipaksa. Dekat je sekolahnya dengan rumah tapi tak boleh datang melawat dalam tempoh 3bulan terawal ni. Sorang nak masuk tingkatan 1 sorang lagi nak masuk darjah 4. Yang nak masuk darjah 4 ni ramai yang risau sebab dipaksa oleh ayahnya. Apa-apa pun semoga mereka baik-baik aje di sana dan dapat memberikan sepenuh tumpuan dalam pembelajarannya.

Hopefully 2012 can be nice with me. Supaya saya dapat sabar menunggu kehadiran 2013. Ada apa dengan 2013??It's my Graduation Year lah! =)

Selamat menyambut tahun baru masihi dari saya.
May all be blessed by Allah.
Wassalam.
(^_^)

Rasa esok macam dah nak masuk 24 pulak. hehehe saya suka perasan dah tua.
Tak paham, kenapa awal tahun masihi lebih dirai berbanding awal tahun hijrah. termasuk diri ni la.

No comments: