Master pieces

Dec 24, 2011

Penakut atau tak berani?

Assalamualaikum.
Hai alls. Selamat malam. Selamat berstudy sampai muntah, selamat berholiday and tak lupa, selamat berexam. Since semalam dah laid down over 12hours due to the health problem(Alhamdulillah sebab Allah masih lagi memberikan peringatan kepada saya yang ajal tu boleh datang bila-bila masa) makanya hari ni kena la hyperactive sikit. Heh, takdelah hyper sangat. Sikit-sikit sudah lah kan.

Penakut. Siapa antara yang baca entry ni dia seorang yang berani? Bukan berani menghadapi cabaran dengan kehidupan tapi berani berhadapan dengan bayangan hantu yang sangat suka nak memunculkan dirinya bila kita sorang-sorang. Hah, saya mengaku. Saya memang seorang yang penakut. Dulu, sekarang but hope tidak lagi in future. Hihihihi.

Budak kecik kalau takut tu normal lah kan. Macam saya lah dulu kecik-kecik memang sangat amat tersangat penakut. Nak pergi toilet yang sekangkang kera dari bilik mak ayah pun masya Allah takut macam hape. Tu tak masuk lagi kalau bangun tidur tiba-tiba takde orang dalam rumah. Terus menangis macam anak kena dera sampai mak kat sebelah rumah dengar terus lari balik rumah. Aduh! Penangan anak bongsu yang manja. Dulu ye dulu. Masa belum sekolah.

Bila dah masuk sekolah. Still rasa takut menghantui diri ini. Sebenarnya saya tak tahu lah kenapa, kenapa dan kenapa saya perlu takut. Takdelah rajin pun tengok cerita hantu. The worst thing adalah saya bukan takut dengan hantu, tapi saya takut dengan berita! Ada satu kejadian tu, saya tak ingat tapi saya rasa saya dah sekolah sebab masa tu kakak-kakak dan abang saya dah mula duduk asrama.

Di suatu malam yang hening dan suram-suram kuku, saya tinggal dengan mak saya sahaja memandangkan ayah saya sudah pun berangkat pergi ke surau yang jarak hanya selang beberapa buah rumah. Ayah saya ni dulu kalau pergi surau Maghrib akan straight terus ke Isyak. Makanya, sewaktu sedang menunggu Isyak, mak saya tidur. Ala, tidur dekat-dekat dengan tv je, bukan dalam bilik pun. Saya pun dengan berani dan gagah perkasanya menonton tv dan buka lah tv tu kuat sikit bagi bunyi-bunyi yang tidak diingini ni masuk ke cuping telinga saya. Tiba-tiba tengah best-best tengok berita, keluar satu berita kebakaran. Oh man! Apa ni? Saya terus pergi duduk kat sebelah mak yang tengah tidur. Gerak-gerakkan tangan mak sikit tapi mak tak bangun pun. Dalam hati dah, 'mak, bangunlah. Orang takut ni.' Tak berani ok nak kejut mak terus. Mamandangkan mak tak bangun, saya pun tak tahu nak buat macam mana. Berita pasal kebakaran tu lama pulaknya. Geramnya! Last-last saya tutup tv lepas tu stay je kat sebelah mak tak buat apa-apa. Sejak hari tu, saya benci, tak suka dan takkan tengok berita. Cuma bila dah besar ni kena la exposekan diri dengan isu-isu semasa kan. Kalau tak rajin beli paper kenalah tengok berita. Tapi sekarang pun dah malas tengok berita sebab berita tak bersifat neutral. Oh ya, saya takut dengan berita tu sebab saya membayangkan macam mana kalau rumah saya tu terbakar masa tu. Fire is the greatest enemy sometimes kan?

Kalau kat sekolah tu memang sangat jaranglah untuk saya pergi toilet. Kalau pergi mesti berteman. Dahlah kat sekolah tu ramai yang suka cerita pasal misteri toilets yang ada. Hish! Kakak saya kadang-kadang geram jugaklah sebab saya ni penakut sangat. Tahulah dia berani! Menyampah tau. Dia cakap dengan saya, "dik, kalau adik penakut sangat, bila ada hantu nanti, hantu tu kejar adik dulu. Hantu suka dengan orang yang penakut." Yeke? Tapi, bila kakak saya cakap macam tu saya suka terbayang raksasa dalam cerita ultraman.

Sebelum ultraman muncul, raksasa tu akan buat kacau dulu kat bumi kan. So, masa raksasa tu buat kacau mesti dia akan kejar saya dulu sebab saya ni penakut. -.-' imaginasi budak sekolah rendah kan.

Bila dah sekolah menengah, dah duduk asrama, sekarang dah jadi mahasiswi pulak, kenalah tanamkan banyak-banyak sikap berani tu. Takkan every single minute kita nak berteman kan. So, Alhamdulillah sekarang ni dah tak berapa penakutlah. Boleh pergi toilet sorang-sorang kalau dah midnight tu tapi dalam hati hanya Allah je lah yang tahu. Tapi, kalau bab nak tengok cerita hantu sorang-sorang, auwwww. Boleh tapi kena ada backup story yang kelakar or kartun yang boleh hilangkan bayangan hantu tu. Tengok cerita Ngangkung dulu yang tak berapa nak seram tu pun makan masa dekat sebulan nak buang bayangannya tau. Ish!

Bila nak hilangkan rasa takut, saya suka cakap kat diri, 'takut Allah je, takut Allah je.' Tapi kadang-kadang bila ada dalam situasi yang amat takut saya akan jawab balik, 'ee bukan niat nak takut kat benda lain selain Allah, tapi, tapi, cuma tak berani je lah!' -.-"

Oh ya, adik beradik saya bukan saya sorang tau yang penakut. Hihihi. Kakak saya ada yang lagi teruk penakutnya dan tak lupa anak-anak sedara saya. Anak-anak sedara saya yang penakut tu kebanyakannya lelaki. Well, lelaki takdelah berani sangat pun kan, tapi mereka still boleh jadi ketua yang terbaik selagi masih ada perasaan takutkan Allah dalam hati mereka. (^_^) right? Takutlah pada apa yang perlu kita takut, bukan takut pada bayang-bayang sendiri.

Ittaqullah, innallahama'ana.
May all be blessed by Allah.
Wassalam.

1 comment:

Solihin Zubir said...

hahaha.. sy dulu nak pergi dapur pun kena ajak adik teman..

jatuh reputasi sbg abang bila adik perempuan yg teman.. haha..

skrg ni dah tak penakut sgt dh.. cuma meremang sikit ja.. ;-p