Master pieces

Dec 5, 2011

Site visit to Johor

Assalamualaikum.

Hari ni bermulalah kelas setelah dua minggu saya berhoneymoon. Pagi tadi, masa kat kelas baru dapat tahu yang Isnin depan cuti. Birthday sultan Selangor. Hah, cuti lagi..Bosan dah asyik cuti je. hehehe

Minggu lalu, akhirnya trip kelas berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Walaupun dalam MC saya still dapat follow sebab trip kat Johor. Tapi, kena naik kenderaan sendiri sebab lecturer pengiring takmau sakit saya jangkit ke anak dia yang baru berusia dua tahun. Ikutkan hati macam taknak join tapi fikir punya fikir akhirnya join la jugak. Overall trip tersebut ok walaupun ada sedikit masalah yang timbul berkenaan isu-isu sampingan. Bilik tersangat ok. Stay kat UTM Scholars Inn. Murah dan facilities yang super best. Tapi, saya tak stay sana pun. Lari balik Pasir Gudang.

Classmates saya sampai JB Zuhur hari Khamis. Saya tak sempat sampai ke UTM lagi time tu. So, diorang pun lepak-lepak dulu kat bilik. Dalam 3.15 baru kitaorang gerak keluar dari markas. Makan dulu kat Mak Jah then baru gerak pergi Nusajaya a.k.a Kota Iskandar. Jadi co-pilot pada Encik Driver memang cuak sebab takut salah jalan. Saya bukanlah penghafal jalan yang berjaya. huhu. Saya baru pergi Nusajaya tu sekali je. Masa cuti Raya Haji. Pergi pun sebab nak survey tempat and nak pergi JKR kat sana. Bila follow trip kali ni baru tahu yang kat Nusajaya tu ada Puteri Harbour. Kesian sungguhlah saya ni. Ishishish.

Balik dari Nusajaya terus lari balik Pasir Gudang mamandangkan Encik Driver kata dia boleh bawak kawan-kawan saya ke Danga Bay malam tu. Tapi tak sangka, lain jadinya dan saya menerima keluhan dari kawan-kawan malam tu. Saya rasa bersalah pulak tapi masa tak boleh diundur kembali kan.

Esoknya, pergi melawat Masjid Sultan Abu Bakar. Bukan tengok masjid tapi tengok on going projek yang dijalankan di sana. Projek ni under JKR Daerah JB. Part ni memang tersangatlah best. Penerangan dari Encik Technician yang serba lengkap dan cukup difahami. Dapat pakej sekali untuk girls, Encik Technician ni sangat handsome. Itu kali kedua saya jumpa dia. First jumpa masa saya datang JKR Daerah JB untuk minta kebenaran melawat tapak. Tapi masa tu dia duduk tepi je. Saya deal dengan Cik Engineer projek tersebut. Disebabkan Cik Engineer dia ada kursus maka Encik Technician tu lah yang kena guide kami pagi tu.

Oh, lupa pulak. Projek kat masjid tu adalah projek membina wakaf dan pentas Diraja. Of course la untuk Sultan Johor. Bila buat projek Diraja memang tersangatlah leceh dan yang menyebabkan projek jadi delay adalah kerana tanah tersebut berhukum. Tapak masjid kan tanah wakaf. Jadi, tanah-tanah yang dah dikorek tak boleh dibuang sesuka hati kat mana-mana dumping area. Tanah tersebut hanya boleh dibuang di masjid-masjid ataupun di tanah perkuburan sahaja. Dan sebelum buang tu pulak nak kena tunggu approval dari fatwa. Tu yang lama.

Kawasan kecik, materials and waste materials pun banyak jadi sesak jugak lah site tu. Bila excavation dijalankan selagi boleh taknak ada satu pokok pun yang akan dikerat sebab setiap pokok dalam kawasan masjid tersebut ada cerita dan sejarahnya yang tersendiri bagi Sultan Johor. Materials yang digunakan pun bukan calang-calang especially untuk finishes. Import tu dari Norway. Dan satu lagi keunikannya adalah finishes untuk tiang-tiang tu dipasang terlebih dahulu dan kemudian baru dikonkrit. Tak terbayang lagi caranya buat masa ni.

Sultan Johor tak suka menggunakan warna kuning sebagai warna Diraja. Tak tahulah kenapa. Warna Diraja untuk Sultan Johor adalah royal blue. Jadi wakaf dan pentas Diraja juga haruslah berwarna biru dan bila Sultan Johor datang melawat, carpet biru akan dibentang. Bukan kuning ataupun merah. Bila saya cerita kat kakak saya dia pun kata "Oh, patutlah masa Sultanah datang hospital bentang carpet biru." Dan paling tak tahan dengan statement Encik Technician tu adalah "Contract sum akan berubah mengikut titah Tuanku." Hah, memang banyak lah kerajaan negeri kena spend untuk projek ni.

Projek ni dijangka siap Mei 2012. Insya Allah kalau dah siap nanti saya akan sharekan gambarnya di sini. Kalau sempat nak pergi melawatlah. After Masjid Sultan Abu Bakar, kami pergi ke Taman Dahlia. Kat sana tengok pembinaan masjid yang sedang dijalankan. Sepagi tu hujan renyai-renyai. Redah je lah masuk site hujan-hujan tu. Panjat jugak naik ke masjid yang belum siap tu sebab dah kena sindir dengan Engineer yang handle projek ni. Heh, jatuh saham QS kalau still berdiri tegak kat luar site cabin tu je kan.

After solat Jumaat diorang balik ke Shah Alam dan saya balik ke Pasir Gudang. Next sem pergi tempat lain pulak. Kalau diploma dulu semua lecturer yang uruskan tapi bila dah degree semua kena urus sendiri. Lecturer check surat and sign je. Baru rasa bersemangatkan nak pergi site visit tu. Hehehe.

Selamat Menyambut Hari Asyura. (^_^)
May us be blessed by Allah. Always.
Wassalam.

2 comments:

Nadiaz Namikaze said...

sonoknye sasha..huhu..
dah tukar blog appearance eh..hehe..

hikari said...

nadia, jmp ur komen dlm box spam..adeh..hik2 free t p la jb..xjauh mane pun..=)

i love blue colour just like my king loved..so harus tukar la..