Master pieces

May 21, 2012

Senyum Sampai Langit

Assalamualaikum.

"Hakuna Matata; it means no worries for the rest of your days" ~ The Lion King.

Ayat atas, copy dari novel yang baru saya baca. 'Senyum Sampai Langit'. Novel tu saya rembat dari booth JS masa last day PBAKL masa tu. Cerita tu takde la best sangat. Suam-suam ok je. Pergh, kecik hati penulis novel tu kan kalau tahu saya cakap novel dia tak best sangat. Tapi sekalung tahniah buat si penulis sebab berjaya menghasilkan satu karya.

Tengah duk ralit baca sampai tak hengat nak siapkan assignment, ada satu ayat tu 3-4 kali saya ulang baca. Sebab? Sebab, saya rasa ayat tu sweet. "Tapi, suara merdu dia tu aku aje yang boleh dengar." Ni ayat Aqil, suami Aufa guna untuk menolak pelawaan office mates dia yang beria suruh mereka berdua menyanyi masa family day company sebab diorang berdua ni pengantin baru. Kenapa saya rasa ayat tu sweet? Sebabnya, kalau nak diikutkan realiti kehidupan sekarang, berapa kerat je lelaki yang betul-betul nak tolong jaga aurat isteri dia? Suara perempuan aurat kan? Tapi takde lah sampai tak boleh cakap dengan lelaki langsung. Yang ada tu siap bangga lagi suara isteri dia sedap sangat sampai bersukarela mengizinkan si isteri menghiburkan orang ramai dengan suara merdu tersebut. Eh, saya tak mengumpat sesiapa ya..

One big question. Pergi menyanyi kat karaoke tu haram tak walaupun sesama perempuan je? *muka konfius*
Saya rasa kalau karaoke jamban tu macam elok tak payah pergi la sebab suara kita boleh terlepas keluar. Eh, entahlah. Kalau nak selamat, baik tak payah pergi lah.

Berbalik kepada novel tadi. Saya sangat tertarik dengan tajuk novel tu walaupun isi dia macam cukup-cukup fit for its purpose, tak berapa nak ada added value tapi tajuk dia best. Sampai saya terfikir macam mana nak senyum sampai langit eh? Dan tak lama lepas tu, Allah beri peluang kat saya untuk saya senyum. Biarpun senyum tu tak sampai langit tapi kegembiraan tu dah sampai bintang. Alhamdulillah. Terima kasih kawan dan juga si Civic putih! (Biar pun mereka tak sedar yang tindakan atau kehadiran mereka tu telah menggembirakan hati saya ni)

Masa hari Jumaat lepas, saya sempat 'sekolahkan' diri saya sikit. Perjalanan dari Shah Alam-Puncak Alam dan Puncak Alam-Shah Alam sedikit sebanyak menyedarkan saya akan satu hal. Ya, memang bukan senang nak dapat cas positif dan bukan susah nak dapat cas negatif. Tapi sedar tak sedar bila kita ada cas positif yang banyak, segala apa yang kita tak suka boleh jadi suka, segala apa yang kita tak ikhlas boleh jadi ikhlas, segala apa yang kita rasa macam meluat selama ni boleh jadi sayang. Pendek kata, kalau kita sentiasa berfikiran positif, hati kita tenang. Bila hati tenang, kita takkan fikir negatif pasal orang dan secara tak langsung senyuman akan terukir di bibir dan hati menjadi gembira sampai rasa nak terbang ke atas langit. Tapi sedihnya perasaan tu tak boleh nak melekat dengan saya 24/7. Haih. Kena try pakai gam kasut pulak lepas ni biar lekat perasaan tu kat saya lama-lama dan kalau boleh selamanya lah. Tapi sebenarnya, kunci nak dapat perasaan tu adalah berkasih sayang keranaNya, menjalinkan ukhuwah keranaNya, maka segala ketidakpuasan hati atau kekurangan takkan timbul. Ya tak?

Pergi makan tadi tetiba sedih pulak ingat rumah. Dekat sebulan ni ha tak balik. Sejak duduk Shah Alam first time tak balik lama macam ni. Lepas tu naik bilik dengar pulak lagu Rafli Kande - Kasih Ibu (OST Hafalan Shalat Delisa). Lepas tu Number One For Me pulak. Wah, memang bergelora hati! Nak kena redah Perak and Penang dulu baru boleh balik BP minggu ni. Tak pe lah. Hakuna Matata. Allah ada. =)

Wassalam.
May Allah bless.
(^_^)

No comments: