Master pieces

May 2, 2012

Release tension?

Assalamualaikum.

Siapa baik hati, rajin, and suka tolong orang? Meh la tolong buatkan saya punya chapter 2. Saya bagi upah seposen. Kalau tak cukup saya tambah seposen lagi. Haih, serius malas sesangat nak setel kan chapter 2 ni. Chapter 1 and chapter 3 mengikut kaca mata saya Alhamdulillah siap dah. Kalau kaca mata supervisor saya.... Tak tahu lah sebab dia tak pakai kaca mata. Huh, tak lawak okeh. Tiga malam duk bertinggung depan laptop pun tak dapat nak siap kan. Yela, mana taknya. Duk main aci kejar je dengan konsentrasi. Dapat tangkap 5 saat lepas dah. Lepas tu nak dapat tangkap balik mahu 3-4 jam. Macam tu duk 5 malam pun tak siap-siap lah. Eh, jangan! Esok kot nak submit ni. Kau masih boleh bersenang lenang nak update blog kan. Kira ok what dari tidur? Tidur gerenti esok pagi baru celik mata ni.

Masa cuti seminggu yang lepas, memang sungguh-sungguh la cuti. Dah nama pun cuti kan. Takkan nak buat kerja pulak kan. Sekarang, rasakan penangannya!

Baru tahu pesta buku sampai 6 Mei. Ingat habis dah Ahad lepas. Ada chance ni nak pergi melawat. Biarpun poket kempis dengan duit yang berwarna-warni melainkan gemuk dengan kaler biru, saya nak pergi jugak. Jeles okeh tengok orang duk bergambar dengan Kak Su, Kak Anys, and akak-akak lain lah. Saya bukan kemaruk nak bergambar pun tapi rasa macam best je kalau dapat jumpa diorang. Tahun lepas dapat jumpa and dapat signature Kak Syud. Dapat penanda buku eksklusif dari Hlovate. Tahun ni takkan nak biar tangan kosong kan. At least dapat pengalaman pergi sana pun kira ok la.

Untung-untung kalau dapat jumpa Saudara Imaen pun ok gak. Saya nak tanya bila sambungan Blues untuk Retro nak publish. Tak suka la buat cerita tergantung macam tu. Dapat jumpa Kak Su, nak cakap yang novel dia best-best belaka. Walaupun bahasa dia skema tapi indah. Langsir Biji Remia sangat inspiring and Jaja dan Din too! Kalau Hlovate ada laaaaaaagi lah nak cakap yang novel-novel dia sangat sangat sangat awesome and inspiring and touching and reflecting and buat saya sedar diri balik and macam-macam lagi la and. Kak Anys pulak, RADHA is the best! First novel yang touched my heart. Bukan touch pasal cintan cintun tu naa. Touch pasal lain okeh. And tak lupa, kalau jumpa Faziela nak tanya kenapa buat cerita tahap obesiti punya. Haila. Sepanjang baca duk terbayang si Is dalam cite bff tu je la. Dah kata pun sama kerja kan. Terbayang jugak la Encik Jiran sebelah rumah sebab dia pun aviator tapi bakal la cuma bukan tang drive kapal terbang tu.

Semua-semua tu berangan je sebab kalau jumpa pun confirm saya akan diri diam-diam belakang diorang. Kalau tak beli novel tak dapat la signature sebab novel-novel lama semua kat rumah. Takkan nak mintak sign kat buku conteng pulak kan? Hanya buku Contengan Jalanan je boleh untuk di sign sebab tu confirm tak letak sepah. Apapun, kena make sure all the kerja dah siap baru boleh pergi. Kalau tak nanti jadi lupa diri. *sigh* Sesiapa yang ada berdekatan saya, sila pok saya sikit biar sentiasa sedar diri.Huhu.

Okeh, nak kena sambung siapkan chapter 2 sebab mata macam dah mintak untuk ditutup. Sabar mata, sabar. Esok lepas kelas Arab kau nak tutup berapa lama pun tutuplah. Hadiah untuk kau sebab dah bagi kerjasama untuk siapkan all the kerja for submission esok.

Share sikit sesuatu yang bermanfaat since ayat-ayat kat atas tu semua macam...ehem..macam tak bermanfaat kan. Benda baru jugak buat diri ini. Peringatan sepanjang hayat buat saya, kamu, mereka, dan semua.

"Sesungguhnya badan anak Adam adalah diibaratkan seperti jala untuk mengusahakan amal-amal yang baik. Apabila ia berjaya dalam tugasnya ini kemudian mati, maka sudahlah mencukupi; tidak memerlukan kepada jala itu lagi, iaitu badan yang telah dipisahkan oleh mati." (Imam Ghazali)  

Jangan kita cuai/malas untuk mengambil bekalan dari jala tersebut selagi mana jala itu masih milik kita. Jangan dah terhantuk baru nak terngadah. Jala tu pun tak sudi dah nak kat kita balik bila dia dah bukan milik kita sebab dia dah mutlak dimiliki oleh Yang Maha Penyayang. "Wahai, jauhlah! Segala-galanya telah berlalu." Kata jala kepada bekas pemiliknya yang selama ini mensia-sia kan dirinya. Sobs!

p/s: paham tak??

Wassalam.
May Allah bless.
(^_^)

No comments: