Master pieces

Sep 28, 2011

Bersih tapi taharah tak?

Assalamualaikum.

Mood sekarang tengah frust!
Oh, ya..Hari ni last day bulan Syawal kan.
Selamat Hari Raya Aidil Fitri..hehe
Lepas ni jumpa Aidil Adha pulak.

Kenapa saya frust? Malas nak cerita sebenarnya
Tapi, cerita lah jugak sikit.
Frust sebab tak faham masa kelas measurement tadi.
Dah tanya tapi point tu macam tak boleh nak sampai.
Tak berapa nak suka sangat sebenarnya buat measurement
in group sebab kita tak boleh nak guna idea kita sepenuhnya.
Ditambah pula dengan keadaan kejar masa.
Kalau tiba bab measurement ni memang emosi terover sikit.
Maafkan lah saya yang serba kekurangan ni..huhu

Dah lah, bukan nak cerita pasal ni pun sebenarnya.
Masa hari Isnin lepas, Alhamdulillah saya diberi kerajinan
dan juga kelapangan untuk menghadiri satu majlis agama.
Kuliah Maghrib. Venue dekat je dengan bilik.
Hanya jalan beberapa langkah, turun dua flight tangga,
jalan sikit lagi, dah sampai. Dekat kan?
Jadi, adalah sangat tak patut kalau saya tak pergi.

Tajuk kuliah malam tu taharah wanita.
Banyaklah yang ustazah tu sampaikan dan banyak persoalan
yang telah kian lama bermain-main dalam fikiran saya
akhirnya terjawab. Tapi, banyak jugak point yang saya lupa.
Nak buat macam mana, berangan sangat nak jadi Imam Syafie kan,
sampai buku nota dan pen pun malas nak bawak. Ish, ish, ish.

Ada orang tanya, bagaimana dengan keadaan solat orang
yang mengalami buang air kecil yang tidak lawas.

Ustazah : Masa cuci tu, awak kena yakin yang awak dah betul-betul
bersih. Kena yakin! Pakailah pantyliner or whatever things
masa solat tu. Kalau terkeluar masa tengah solat, dimaafkan.

Bertahun-tahun dalam fikiran saya ni, baju yang kita pakai kotor
sebab mungkin terseret dengan lantai yang kotor masa kita jalan,
pergi toilet, ataupun terkena apa-apa yang kotor tanpa kita sedari.
Tapi, ustazah kata dimaafkan. Islam itu mudah.

Tapi, saya tak boleh nak terima kalau kita sengaja duduk kat laluan
yang memang dah kita tahu orang  pijak dengan kasut then
baju tu kita buat solat. Bukan macam tu dah terang-terang ke kotor?
Kalau dah tahu baju tu nak buat solat, jagalah sikit kebersihan baju tu.

Isu taharah ni saya pernah jugak bincang dengan kakak saya.
Kakak saya ni dia suka basuh pakai mesin basuh yang manual.
Ala, yang sebelah untuk basuh sebelah lagi spinner dia.
Saya tanya kenapa tak pakai mesin auto. Kan senang.

Kakak : Kalau ikutkan kita basuh baju tu memang bersih.
Tapi, taharah tak? Air bilasan baju dalam mesin auto tu pusing
air yang sama. Kemudian buang, keringkan, kita sidai, lipat
dan pakai. Bila kita basuh baju, semua jenis pakaian dicampur
sekali. Mungkin ada salah satu tu kotorannya adalah najis.
Maka, apabila dibasuh dan dibilas sekali, najisnya tu bukankah
terkena pada baju-baju yang lain jugak?
*faham ke?*

Ayat mudah macam ni lah, kakak saya rasa bila kita bilas baju
tanpa menggunakan air yang mengalir, najis pada baju takkan hilang.
Pusing-pusing ke situ jugak. Jadi, dia tak puas hati.
Sebab tu lah dia lebih suka pakai mesin basuh yang manual tu.
Kalau pun kadang-kadang dia terpaksa pakai mesin auto,
dia akan bilas berulang kali. Ataupun, buat bilasan terakhir di luar.
Mungkin ada yang fikir kakak saya terlalu mementingkan
kebersihan kan. Tapi, penjelasan dia tu memang buat saya
berfikir jugak. Saya rasa ada betulnya apa yang dia katakan tu.
Tak salah kalau kita terlalu mementingkan kebersihan
untuk menghadap Allah kan. Tapi, janganlah sampai
kita rasa ianya membebankan.

Kita basuh baju kita, campur sekali dengan baju adik-adik,
campur telekung mak, campur kain pelekat ayah yang memang
digunakan untuk solat, campur lagi dengan pakaian dalam
entah sesapa punya. Hah, cuba fikir jap. Baju kita mungkin bersih kot.
Setakat baju buat ulang pergi kelas, telekung mak confirm lah bersih
daripada najis. Cuba pulak fikir adik-adik kita. Mana kita nak tahu
kot kalau ada adik-adik kita yang terkucil dalam seluar,
tak pun muntah(baby). Tak ke kesian kat telekung mak dengan kain
pelekat ayah kita tu? Boleh je kalau nak basuh campur semua sekali.
Tapi, bilaslah dulu baju-baju tu.

Apa yang saya nyatakan di atas ni takde dalil-dalil mahupun
hadisnya, tapi saya rasa bila bercakap pasal isu bersih dan
juga taharah ni kita sendiri boleh menilai kan. Jadi, pastikan
pakaian kita bersih bukan sahaja daripada kotoran tetapi
juga pastikan ia bersih daripada najis lebih-lebih lagi bila
pakaian tersebut kita akan guna untuk bersolat.
Saya hanya ingin berkongsi. Carilah taharah dalam
penyucian, bukan setakat kebersihan sahaja.

Wallahualam.
Maaf kalau ada yang tidak kena kerana ini
hanya pendapat yang dirasakan rasional.

May Allah bless.
Wassalam.
(^_^)

p/s : asal tepon ayah mesti nak feeling lebih.
awak tu dah besar lah!

3 comments:

shameel Iskandar said...

Assalamualaikum.
Tentang basuh pakaian dgn mesin basuh tu, saya pun buat begitu, bilas balik pastu keringkan. Bukan apa sekadar utk berhati2

hikari said...

wa'alaikumussalam w.b.t
walaupun mcm buat dua kali kerja tp kalau hasilnya memuaskan hati xpe lah kan.. untuk diri kita juga =)

asnizaziz said...

yang penting kebersihan itu terjaga kan, thanks utk entry ni :)