Master pieces

Sep 3, 2011

old day #1

Salam 'alaik dan salam syawal ke-5

Dah 3 hari masuk bulan September
Bulan September ni special sikit untuk diri saya.
Kenapa? hehe
Sebab bulan ni adalah bulan di mana umur saya
akan genap bertambah setahun lagi.
Tinggal beberapa hari je lagi.
Oh, no! Saya dah semakin tua.

Jadi, saya nak buat entry pasal
kenangan-kenangan di hari lahir saya
sampailah hari lahir saya tiba nanti.
Boleh kan? Jangan risau, tak banyak pun.
Kalau tak boleh pun saya tetap nak buat jugak.

Hari lahir saya sama dengan hari lahir Shahir AF8
Dulu macam excited sangat bila dapat tahu
sebab saya memang minat betul dengan Shahir ni
Tapi sekarang, since dia dah ada gosip dengan tettt
and dia dah terlibat dengan bidang lakonan ni,
saya dah kurang minat. Kalau dengar nama
dia pun dah tak excited macam dulu.

Saya nak flashback balik masa hari lahir saya yang ke-14
Tahun tu adalah hari ulangtahun kelahiran saya yang paling sedih.
Sedih sebab sehari sebelum tu kakak saya telah
selamat menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Masa tu saya kat hostel.
Of course saya takde kat sisi dia masa dia meninggal tu.

Petang tu, pelajar Asrama Pusat Puteri Tun Aminah sedang berhimpun
Masa tu lepas makan malam kalau tak silap.
Saya tengah cuak masa tu sebab tinggal buku teks bawah meja kat kelas
Tiba-tiba warden panggil pulak nama saya.
Dah lah tengah duk kalut fikir pasal buku teks tu.
Aduh, saya ingat masa tu buku teks saya dah kena rampas.
Habislah saya kena beli buku teks sendiri.
Apa nak cakap dengan mak ni?

Sekali bila ke depan,
eh, tu macam kakak saya. Ada apa?
Saya pun berjalan ke arah kakak saya dan
kakak saya terus peluk saya.

"Kenapa?" Saya bertanya pelik.
"Kak ____ dah meninggal." Kakak saya menjawab sebak.

Masuk dorm kemas-kemas sikit barang terus balik.
Bukan balik rumah, balik rumah kakak saya dulu.
Malam lepas Maghrib ke Isyak baru balik kampung.

Masa sampai kat rumah, orang dah ramai.
Tapi jenazah kat hospital lagi.
Peluk mak sekejap, melepek tepi mak kejap.
Dah ok baru duduk jauh sikit.
Masa tu mak sihat lagi.

Dah tengah malam baru jenazah tiba.
Kakak, abang saya duk baca ayat Quran kat tepi arwah.
Saya tidur. Dah nangis banyak, mata ngantuk pulak.

Esoknya, hari lahir saya.
Kakak kejut bangun. Suruh saya sambung mengaji tepi arwah.
Lepas tu tolong mandikan jenazah.
Adik beradik perempuan semua tolong.
Sebab saya paling kecik, maka saya pegang kaki je.
Lepas solat jenazah, jenazah dihantar ke kubur
dengan menaiki kereta sebab kubur jauh.
Tak boleh lah nak usung jenazah hingga ke kubur dengan
berjalan kaki macam dalam drama melayu kat tv tu.
Saya tak dapat ikut pun sebab yang perempuan
semua tinggal kat rumah maka, takkan lah saya ni
tergedik-gedik nak menyelit ikut kan.

Al-fatihah buat arwah kakak saya
yang telah 8tahun meninggalkan dunia ini.

Rasanya itu je la satu tragedi pilu yang berlaku ketika hari lahir saya.
Jauh di sudut hati, ada terselit rasa terkilan sebab tak sempat
nak cakap kat arwah yang saya sayangkan dia.


Dulu masa kecik-kecik pernah cakap kat dia
yang saya tak sayang kat dia.
Haih. Manusia kan.
Masa kat depan mata tak pernah nak hargai.

Pemergian arwah kakak saya memang banyak
sangat-sangat memberikan pengajaran kepada
saya dan juga mungkin ahli kelurga saya yang lain.

Mati itu pasti. Saya tahu.
Dan satu hari nanti saya pula yang akan menyusul.
Perjalanan kita semakin hari semakin dekat
untuk bertemu dengan-Nya. Sudah bersediakah kita?
Saya, belum bersedia tapi saya tahu,
ajal bila dah tiba masanya takkan peduli sama ada
kita ni dah bersedia atau belum.

Hargailah segala yang ada di hadapan mata kita selagi ada
jangan dah takde baru nak hargai.

Hidup tak selalu indah
hari tak selalu cerah dan
hujan tak selalu menyamankan kita.
*erk, apa ni?*

Ok-ok. Till then.
Part 2 esok pulak.
Insya Allah.
Semoga kita senantiasa berada di dalam redha Ilahi.
Aamiin~
Wassalam.
(^_^)

2 comments:

indonesiatooverseas said...

Assalamu'alaikum.
Post yang menggugah hati. Begitulah waktu terus berlari, tak terasa manusia berada di ujung usia. Semoga kita mendapat sebaik-baik penghabisan. Selamat hari lahir.

I've followed your blog, and i invite you to follow mine. Thanks.

indonesiatooverseas

hikari said...

thanks iTo =)