Master pieces

Mar 22, 2012

First semester as a Amway student

Assalamualaikum.

Entri kali ni saya rasa macam nak wrap up kan je aktiviti-aktiviti saya setelah naik semester baru ni. Eeeuuww macam hot sangat la kan. Sebenarnya macam-macam benda nak share tapi semua tersimpan dalam hati je. Sebabnya bila tiba time nak taip entri semua cerita-cerita tu macam menghilang. Ok, kalau ada sesapa yang peminat tegar baca hasil penulisan saya ni kan, mesti ada perasan yang entri saya sebelum ni macam orang frust menonggeng dengan semester baru ni. Actually mula-mula naik sem memang itu pun yang saya rasa sebab masa tu tengah homesick melampau. Adeh la. Tapi sekarang tidak lagi. Saya sudah bisa bahagia dan hari-hari dapat senyum sampai ke telinga biar pun kelas dari 8.30 pagi sampai 7.30 malam. Eceh, padahal baru satu hari je pun kelas full macam tu sebab ada kelas ganti.

Semester 5 ni saya kena duduk rumah sewa akibat saya tidak alert dengan tarikh permohonan kolej masa semester lepas. Sudahnya, dah buat rayuan dua kali pun still tak dapat. Benci tau! (Mula-mula je). Disebabkan masa nak naik sem tu memang dah tahu tak dapat kolej, maka saya dengan muka kesian pun cakap la kat ayah nak bawak Encik Kancil pergi Shah Alam sebab nanti susah nak pergi kelas. Rumah sewa tu tak jauh tapi berpeluh jugak la kalau nak jalan. Lagi-lagi kalau matahari tengah naik kan. Maka, sem ni dengan penuh bergayanya saya pergi ke kelas dengan memandu kereta. Kadang-kadang tumpang kawan naik motor kalau ada kelas yang sama especially untuk kelas pukul 2.10 petang sebab jalan super jammed!

Amway student?
Oleh kerana saya telah diberi kemudahan pengangkutan oleh ayah, maka saya dengan riang gembiranya pun menyambung pengajian PHD saya di Petaling Jaya. Masa sebelum naik sem ni, saya buat PHD kat Batu Pahat je dengan kakak saya. Sekarang sorang je la ulang alik pergi PJ seminggu sekali. Macam hebat pulak kan belum habis degree dah buat PHD. Tak buat master pulaknya. Hihihi. PHD yang saya buat ni adalah PHD dalam Amway. PHD tu stands for rahsia and what is Amway actually? Panjang ceritanya. Sepatutnya saya nak buat entri brief sikit pasal Amway tapi takut terlanggar syarat pulak nanti. Mungkin testimoni boleh kot buat nanti.

Sebenarnya mula-mula saya risau jugak tak dapat nak bahagikan masa betul-betul bila dah mula register untuk buat PHD ni. Tapi, saya pegang pada satu prinsip. Kalau saya masih ada masa untuk tidur, untuk termenung dalam toilet, untuk berpoya-poya dengan internet, maka maknanya saya tak boleh lah nak kompelin masa 24 jam tu tak cukup untuk saya. Saya tak boleh lah senang-senang nak bagi alasan tak sempat atau sibuk sebab terbukti saya masih punya masa untuk berpoya-poya.Untuk sepanjang 5 minggu ni bermula minggu lepas saya ada joint advance learning for Amway called BBS yang diadakan setiap hari Khamis malam. Seriously saya lupa apa nama panjang BBS ni. After 5 minggu ni, saya pergi kelas Jumaat malam macam biasa semula la. Untuk 5 minggu ni je saya skip kelas Jumaat sebab tak larat aih nak berulang 2 malam. Bukan tak larat penat, tapi tak larat minyak, parking, and tol.

Minggu lepas kami dibahagikan kepada kumpulan. Semua yang joint ada lebih kurang 60++. Dan sebelum balik kitorang dapat homework. Masa dengar homework tu rasa macam 'aaa kenapa ada homework jugak ni?' Banyak pulaknya!

Task 1
Baca buku The Business  of The 21st Century dari chapter 1-chapter 8. Sekarang saya baru chapter 6. Esok nak kena present dah summary. Sepatutnya ada kena dengar CD and buat summary jugak tapi sebab tak cukup, jadi saya tak dapat la CD tu.

setiap satu chapter tu pendek je

Task 2
Buat list name prospects kita.

tulis nama ikut relationship kita dgn org tu
Task 3
Find manila card and write your dreams. Together with pictures.

lemah betul bila cite bab impian ni. Dunia je semua ni. kihkihkih
So, tugas saya dah hampir selesai untuk kelas esok. Tapi untuk dua minggu ni leader saya takde. Amway hantar dia pergi Umrah. Soon, saya nak pergi jugak. Insya Allah.

Saya rasa untuk sem ni terlalu banyak sangat nikmat yang Allah beri pada saya. Ditambah pulak dengan kehadiran ahli baru dalam family. Anak sedara yang ke-22 dah selamat dilahirkan Isnin lepas. Lagi 3 menanti dalam tahun ni jugak insya Allah. Syukur Alhamdulillah.

Apa-apa yang saya buat, saya ambil yang positif je la. Amway ajar saya untuk menjadi orang yang positif dan bila saya dah bersikap positif, insya Allah saya boleh menjadi hamba yang lebih produktif. Apa-apa pun kena back to basic la. Nak buat Amway sebab apa. Itu yang kakak saya selalu ingatkan.

My life now is different when i'm with Amway. Ceh. but it was serious! Tak percaya, cubalah!

Wassalam.
May Allah bless.

Saya ada tanya kakak saya. "Bukan ke kita orang Islam kena berjual beli dgn sesama Islam selagi ada barangnya?" For your information, Amway is from America. Amway is stands for American way. Kakak saya jawab, "Kita nak pilih jual beli sesama Islam tapi prinsipnya bukan Islam atau kita nak berjual beli dengan bukan Islam tapi dia amalkan perniagaan secara Islam? Mana satu?" Jawapan anda? Setiap orang ada pendapat masing-masing. And also for your information, Tabung Haji adalah salah satu pelabur terbesar dlm Amway ni. Siapa yang involved dalam direct selling business, dia tahu di mana terletaknya kedudukan Amway. Minta maaf kalau penulisan saya ada yang tidak betulnya..Tapi pada saya tak semua Amerika tu tak baik. =)

4 comments:

BaQ said...

wow..nk naik keta..hihi..

hikari said...

meh la ke shah alam..pastu kite g jln2..hihi

BaQ said...

ape kata dtg bangi je..nk g shah alam naik train jauh..naik keta dekat kot..haha

hikari said...

hahaha kalau um boleh lagi kot. kalau ukm tu, cheq blm brani lagi..hihi.. insya Allah. kalau kita datang nanti kita btau ok.