Master pieces

Mar 25, 2012

Sihat dengan Amway

Assalamualaikum.

Masa sekolah agama dulu, tak ingat la sama ada darjah 6 ke darjah khas sebab cikgunya sama je. Ada sorang cikgu ni dia beritahu. Bila kita amik wudhu’ dalam hati kita ni berdoa sekali. Contoh, bila kita cuci muka, dalam hati kita doa, ‘ya Allah, Kau berikanlah cahaya di wajahku ketika di akhirat kelak.’ Saya pun mula dari hari tu memang praktik je lah apa yang cikgu saya tu cakap. Sampailah awal bulan ni saya ada beli satu buku hadith palsu yang popular. Baca punya baca (sampai sekarang tak habis lagi walhal takde lah setebal novel pun), ada satu hadith palsu tu cerita pasal doa masa wudhu’ macam yang cikgu saya cerita lah. Then baru saya tahu rupanya yang saya buat selama ni hanyalah satu perkara yang diada-adakan sahaja. Kira bida’ah lah kan tu.-_-'
**********************************************
Ok, back to the topic. Selama kita hidup ni, pernah tak kita fikir untuk buat kebajikan pada anggota badan kita? Maksudnya, kita mempermudahkan urusan anggota badan kita. Bila makan, kita kunyah betul-betul supaya mudah untuk dihadam. Bila minum, kita mesti pastikan yang kita duduk untuk elakkan ada anggota tubuh kita yang akan cedera disebabkan hentakan air tu bila kita minum berdiri. Dan macam-macam lagi lah.

Masa saya pergi seminar Amway kat Melaka masa cuti semester lepas, ada sorang doktor pakar pemakanan ni, Dr. Haresh dia cerita pasal makanan dan kesihatan badan kita.  Dia kata gap antara kita makan malam dengan waktu kita nak tidur tu mesti at least 4 jam. Kalau tak masa kita tidur, perut kita masih lagi bekerja untuk memproses makanan yang kita makan tu. Kesian kan kat perut kita. Kita sedap-sedap tidur, dia kena kerja lagi. Kalau 2 jam sebelum tu dah lapar sangat, makanlah oat ke minum coklat(kalau tak minum milo) cecah biskut ke atau apa-apa yang ringan lah tapi jangan pulak makan makanan yang tinggi kolestrol. Tapi kadang-kadang saya terlanjur jugak sebab balik kelas dah lewat lepas tu sebelum pergi kelas tu tak makan nasi atau something yang berat, memang balik tu cari nasi lah even dah pukul 12 pun. Huhuhu kena belajar lagi lah ni cara nak mengawal makan.

Manusia ni ada tiga jenis. Pertama, jenis yang memang sentiasa mengambil berat pasal kesihatan. Biasa kita nampak golongan yang pertama ni cina. Kedua, bila dah sakit baru ambil berat pasal kesihatan. Ni ramai. Melayu ramai, cina ramai, india tak kurang juga. Dan yang ketiga, dia dah sakit tapi still taknak jaga kesihatan. Yang ni, anda observe lah sendiri siapa yang ramai dalam golongan ni.

Sebelum saya pergi seminar ni, saya memang dah amik satu supplement dari Nutrilite. Nutrilite ni Amway lah ya. Supplement ni kira macam satu untuk semua. Melengkapkan nutrien dalam badan kita. Jadi setiap hari mata saya dapat makan, hati saya dapat makan, jantung saya dapat makan, dan begitu juga dengan anggota saya yang lain. Kenapa saya amik? Sebab saya tahu badan saya ni memang kurang nutrien. Cepat rasa letih. Kalau satu hari tak makan nasi (tapi makanan lain amik ya), esok mesti dah menggigil. Sekarang saya perasan dah tak macam tu. Tapi jangan sangka yang kita tak perlu makan nasi pulak bila dah makan supplement ni. Makan still makan, tapi kuantiti boleh dikurangkan.

Menurut Dr. Haresh lagi, kita kena kurangkan pengambilan white rice. Kita boleh ganti white rice dengan brown rice ataupun beras perang. Tapi dia kata ramai yang tak suka makan beras perang ni. Saya tak pernah lah pulak rasa beras perang ni. Dari kecik memang dah disuap dengan white rice je. Kalau tak boleh terima beras perang ni, boleh campur sikit dengan white rice. Mungkin bulan ni 9 portion white rice, 1 portion beras perang. Next month, 8 portion white rice, 2 portion beras perang. Dan seterusnya lah. Lama-lama kita dah boleh biasakan diri makan beras perang. Kalau tak boleh jugak nak terima beras perang, silalah campurkan white rice anda dengan barli. Rasanya? Saya pun tak tahu sebab saya tak pernah try. Sangat baik untuk dipraktikkan oleh mereka-mereka yang ada kencing manis ataupun yang mahu berdiet. Saya, insya Allah one fine day akan cuba jugak.

Sekarang ni saya amik jugak supplement Kalsium Magnesium dari Nutrilite. Kenapa saya makan kalsium sedangkan masih belum berkahwin/punya anak? Ok, siapa kata orang mengandung/orang yang dah ada anak je yang perlu makan kalsium? Rata-rata bila saya offer makan kalsium mesti diorang akan kata ‘ala, belum beranak buat pe nak makan kalsium.’ Tak semua orang faham keperluan badan masing-masing. Even kita dah share banyak pun still tak nampak kepentingannya. Saya makan kalsium sebab tulang belakang saya ni suka sangat nak sengal-sengal. Bila baring nak tidur tu masya Allah. Kalau duduk lama-lama pun dah mula berasa. Kalau time demam, usah dikata. Sampai rasa nak menangis sebab tak boleh nak tidur baring. Tidur duduk tengkuk pulak sakit. Kebetulan masa kat dewan seminar tu, tiba-tiba saya rasa sakit. Saya cakap dengan kakak saya yang ada kat sebelah. Kakak saya picit-picit sikit. Lepas tu dia syor kan makan kalsium. Takut sakit tu disebabkan masalah tulang belakang. Balik BP lepas tu saya terus beli kalsium kat Amway. So far, Alhamdulillah macam dah kurang sikit. sakit sikit-sikit tu adalah jugak tapi dah sangat jarang.

Kalsium ni jugak selain tu boleh meneutralkan asid dalam badan. Sebelum buka puasa tu makan dulu kalsium dengan protein, lepas tu baru makan nasi. Perut kosong kan boleh menghasilkan asid. Maka, kenalah neutralkan dulu sebelum kita makan apa-apa sebab kalau tak mesti akan lagi sakit perut tu nanti. Kenapa kalsium tu ada sekali dengan magnesium? Sebab kalau kita makan kalsium sahaja, kalsium tu takkan gerak ke mana. Magnesium diperlukan sama ketika kita mengambil kalsium sebab magnesium tu bertindak sebagai penggerak kepada kalsium. Kalau kat farmasi dia jual kalsium dan magnesium ni berasingan. Tapi kat Amway dia dah combine sekali. 2 in 1 la. 

Menurut Dr. Haresh lagi, statistik sekarang menunjukkan ramai orang especially wanita sudah mengalami osteoporosis ketika umur awal 40-an.  Jadi jangan sangka kita hanya perlukan kalsium bila dah berumur nanti. Dari muda nilah nak kena jaga. Pengambilan kalsium perlu disertakan juga dengan senaman ya. Sebab tu kalau tengok iklan Anlene mesti dia minum susu berserta senaman sekali. Sebab itu memang syarat untuk menguatkan tulang. So girls, do take calcium from now on and magnesium too. Boys too. Bukan girls je nak kena jaga tulang.  Tak kisahlah kalau nak amik kalsium bukan dari Nutrilite pun asalkan amik magnesium sekali and please ensure yang supplement korang amik tu no chemicals or drugs!

Sebenarnya banyak jugak nak share tapi macam dah panjang. Anggota kita ni hanyalah pinjaman, jadi kita kena jaga sehabis baik supaya bila kita kembali nanti anggota kita masih berada dalam keadaan yang baik-baik sahaja. Kesihatan pun satu nikmat. Nak kekalkan nikmat kenalah berusaha. Bukan ‘nak sakit, sakitlah. Dah memang takdir macam tu.’ At least kita kena berusaha nak menjaganya. Tak salah kalau kita simpan suku daripada duit belanja kita untuk amik supplement. Jangan nak berkira sangat kalau untuk badan kita ni. Kalau tak mampu. please jaga pemakanan kita sehari-harian tu. Orang dulu makan makanan yang sihat, sebab tu mereka tak perlu amik supplement pun. Zaman kita sekarang ni? Makanan yang tak sihat tu lah jadi pilihan. Lepas tu taknak bertanggungjawab pulaknya kat diri sendiri.Ish, ish, ish. 

Bila jaga kesihatan fizikal jangan lupa jaga kesihatan rohani kita juga ya!

Wassalam.
May Allah bless. 
(^_^)   

No comments: