Master pieces

Jul 21, 2011

Novel dan Ramadhan

Salam 'alaik.

Beberapa hari lepas, dalam 2-3 hari kot saya ada berangan.
Terpaksa berangan sebab nak buang rasa mengantuk
masa tengah kerja, tapi still tertidur jugak.
Haila, saya dengan ngantuk memang tak boleh nak dipisahkan.
manusia akhir zaman - kuat tidur.
Itu kenyataan kan, tapi saya sedang berusaha untuk berubah.
Saya nak mintak putus dengan ngantuk ni
biar dia tak follow saya 24/7.
Follow waktu-waktu tertentu takpe la.

Ok, entri kali ni bukan nak cerita pasal saya dan ngantuk-tidur
tapi nak cerita pasal masa saya tengah berangan tu
tiba-tiba saya rasa macam saya ditarik masuk ke dalam diri Fend
tatkala Chad, si Cowboy Texas bawak dia pergi Aussie.
[Chad = Cowboy Texas pasal dia ni suka buat sesuatu 
main aci redah je and dia tengah sambung belajar kat Texas.]

Saya kalau boleh nak jadi macam Fend
Sebab ada orang yang bawak dia pergi masjid hop(p)ing.
Saya nak rasa pengalaman buat masjid-hop(p)ing.
Tapi, macam mustahil kan.

Perempuan, tiba-tiba datang negara orang nak duduk kat masjid pulak
Ayah confirm-confirm tak bagi, apatah lagi adik beradik yang lain.
Takpelah, mana tahu satu hari dapat duduk dekat kawasan masjid
Untung-untung boleh merasa pengalaman masjid-hop(p)ing tu
walaupun tak menginap di dalam masjid, kan?
Ameen~

Siapa Fend dengan Chad tu sebenarnya?
Kalau penggemar novel Hlovate pasti kenal


Tak, saya bukan nak promote novel ni
tapi seriously novel ni memang bagus
Hlovate memang terkenal dengan cerita-ceritanya yang islamik.
Tapi masa awal-awal buku dia tak berapa la. Life changed.
Rooftop rant, versus and this book are cool!
Banyak yang boleh dapat bila baca novel dia kalau kita betul-betul nak
tapi, kalau yang memang tak nak bukak mata betul-betul
baca sepuluh kali pun rasa biasa je.
[Ada satu novel beliau yang buat saya nekad dan kuat untuk buat sesuatu.
Alhamdulillah dan insya Allah, semoga berkekalan 'sesuatu' itu.]

Cerita sikit pasal novel ni ya.
Cerita pasal Fend yang hidupnya hanya follow the flow.
Pergi kelas, balik kelas, jamming, buat assignments, buat lagu
Tu je la kerja dia.
Solat, on off apatah lagi yang lain
Satu hari ada sorang minah ni cakap kat dia
"The man who decided to change on 12th hours dies on 11th."
Tunggang terbalik dia pikir pasal ayat ni
Minah tu ada bagi satu cd short story berkaitan dengan quote ni.

Saya dah tengok. Message yang nak disampaikan tu saya dapat tapi
saya kurang faham dengan jalan cerita sebab saya lemah bila tengok
cerita english yang saya kena faham bulat-bulat apa yang dia sebut.
At least kalau ada english subtitle, saya boleh la nak catch up.
Agaknya kalau belajar kat oversea mesti masuk kelas terus tidur. =_='

Sambung lagi.
Lepas Fend tengok short story tu baru dia faham
Hidup dia mula berubah
Dia masuk kedai buku cari tafsir Al-Quran
cari buku-buku yang boleh membawa dia lebih
dekat untuk mengenali Allah, jamming pun dia dah mula slow.

Satu hari Chad, sepupu dia ajak dia pergi backpacking ke Aussie.
Chad ni sebenarnya dah ada planning kat Aussie.
Rupanya dia dah tengok jugak short story tu and dia berniat nak berubah
tu dia ajak Fend pergi Aussie untuk belajar erti hidup
[Lain orang lain cara kan Allah nak bagi hidayah. Duduk bertahun-tahun
kat negara sendiri tak pernah nak dapat, tiba-tiba pergi negara orang
terus dapat. Subhanallah.]

Kat Aussie ni lah diorang belajar erti hidup
dan dalam masa yang sama saya juga belajar

"Ramadhan ni kalau kat Malaysia dah jadi macam satu event.
Bila ramadhan je orang mesti ingat bazar Ramadhan, moreh tapi 
tarawih tak buat, lepas tu baru satu hari puasa lagu raya 
dah berkumandang.Tak masuk lagi dengan bunyi meriam buluh
yang membingitkan telinga tu."


Betul kan? Bila masuk bulan Ramadhan yang menerjah masuk mesti
bazar, baju raya, kuih raya, main bunga api, mercun and bla bla bla.
Ada segelintir yang berlumba-lumba untuk beribadah
tapi yang sibuk berlumba-lumba nak buat persiapan raya pun tak kurang hebatnya.

Bulan Ramadhan sudah mahu memunculkan dirinya
Marilah sama-sama kita mengimarahkan bulan tersebut
dengan amalan-amalan yang diredhai Allah.
Setahun sekali je. Tahun ini sahaja belum tentu kita dapat nikmatinya
apatah lagi tahun-tahun hadapan.
Maka, gunakanlah kesempatan masa yang diberikan oleh Allah
dengan sebaik-baiknya. Tak rugi pun kalau kita korbankan sedikit
waktu lapang kita untuk beribadah dan beramal kerana-Nya.
Semoga tahun ini kita akan diberi peluang untuk bertemu
dengan malam lailatul-qadr.
Insya Allah.

May Allah bless.
Wassalam.
(^_^)

ps: siapa yang beranggapan novel itu hanyalah berkisahkan cinta manusia
semata-mata ternyata dia salah. saya juga dahulu pernah tersalah anggap.

pps: siapa sangka melalui 'novel cinta' itu hati kita boleh terbuka
untuk lebih mencintai-Nya. Hati kita ni kan Allah yang pegang.

ppps: tak dinafikan memang ada novel yang berkisahkan cinta manusia
semata-mata.si cantik dan si handsome, kahwin paksa pastu lama-lama
suka and bla bla bla..sooo lame!

4 comments:

Solihin Zubir said...

quote "The man who decided to change on 12th hours dies on 11th" tu mmg makan dalam la.. heheh..

hhmm.. mmg.. dh jd tabiat org malaysia.. bln ramadhan spatutnya berjimat cermat, tapi membazir di bazar.. beli byk2, mkn x luak pun.. hehe.. nafsu!

hikari said...

bila perut lapar memang nafsu diutamakan la. especially perempuan yang memang ada banyak nafsu ni..

marilah kita sama-sama sedarkan diri sebelum 11th hour tu tiba..jgn asyik beralasan nak tunggu 12th hour je..=)

nusrah said...

Assalamualaikum,
This is my first im being here.
Thanks 4 sharing, a very detail review. ;)
Alhamdulillah, dah baca juga novel nih. Sangat2 meruntun hati bagi mereka yg benar2 mahu rasa Hidayah Allah.

p/s : Salam Ukhwah. May Allah bless you. :)

hikari said...

waalaikumussalam warahmatullah nusrah.
terima kasih sudi menjengah ke blog saya..=)

Salam ukhwah n may Allah bless u too
(^_^)