Master pieces

Jul 14, 2011

untuk wanita : aurat di hadapan ipar dan sepupu

Salam 'alaik.

Atas permintaan seorang sahabat, saya buat jugalah entri ni.
Mungkin ada yang sudah meengetahui dan juga sudah mengambil tindakan perubahan
mungkin juga ada yang sudah mengetahui tetapi buat-buat tidak tahu
atau mungkin juga ada yang tidak pernah mengetahui langsung mengenai ini.
Wallahu'alam.

dalam rumah, yes.

Saya pernah membincangkan isu ini dengan seorang teman
dia kata, dia tahu dengan abang ipar kena pakai tudung
tapi, dia tak tahu macam mana nak mula
tambahan pula abang ipar dia sudah wujud dalam kehidupan
dia seawal dia berumur empat tahun lagi (kalau tak silap)
jadi, bila tiba-tiba dia kena pakai tudung depan abang ipar
dia akan rasa janggal dan rasa seperti ada batas.

Bukankah hubungan di antara kita dengan ipar duai sewajarnya ada batasan?
Dia boleh bernikah dengan kita, bermakna dia itu adalah lelaki ajnabi.
Maka, wajiblah kita menjaga batas pergaulan kita dengannya
juga menjaga batas-batas aurat apabila berada di hadapannya.
Dah tak boleh nak bertepuk tampar mcam masa kita belum baligh dulu.

Saya pernah terfikir juga
kalau dalam rumah ada abang ipar, kena pakai stokin jugak ke?
Saya tidak pernah bertanya dengan sesiapa sehinggalah
saya menemui tulisan ini
Insya Allah banyak ilmu yang boleh dikutip hasil dari jawapan saudara
tersebut yang juga mungkin seorang ulama' atau ustaz.

Samalah juga aurat wanita di hadapan sepupu lelaki.
Perlu menjaga aurat juga batas pergaulannya.
Kalau dulu kecik-kecik kita selalu bernakal dengan dia
bila dah besar ni kena lah elakkan.
Walaupun nampak mesra dan ramah di pandangan umum
tapi tak manis kan di pandangan Islam.

Dengan ipar dan sepupu mana boleh suka-suki nak salam cium tangan bagai
Biarlah orang nak kata kita tak hornat pun
yang penting kita tak langgar perintah Allah.

Ingat tu, jangan sampai kita melakukan sesuatu yang mendatangkan
kemurkaan Allah hanya krana kita mahu memuaskan hati orang sekeliling.
Kita mesti ada pendirian tetap yang ber'hardcore'kan iman.
Barulah kita mudah untuk menanggung segala beban
yang dikenakan ke atas diri kita, kan?

Satu lagi fenomena biasa yang saya nampak
adalah hanya menutup aurat di luar kawasan rumah.
'Macam mana tu? Tak faham lah.'

Macam ni, bila kita keluar pergi jalan-jalan ke
shopping ke dating ke kita mesti pakai tudung kan
tapi bila kat rumah, orang datang bertandang (berlainan jantina)
kita tak sibuk-sibuk pun nak pakai tudung dan menutup mana yang patut.
Then, apa makna kita tutup aurat sebenarnya?
Mengamalkan Islam mestilah secara total kan,
bukan separuh-separuh mana yang kita suka je.

Pasti ada yang bersungut
'kalau raya susahlah, takkan time raya nak tutup 24/7?'
Salah ke tutup 24/7?
Kalau taknak duduk je lah dalam bilik time orang datang, kan senang.

Ada satu peristiwa masa saya form 2 dulu.
Mungkin saya boleh share sikit. Harap-harap boleh beri manfaat.
[ayat-ayat perbualan mungkin tidak sama dengan yang sebenar. 
mana mungkin saya boleh ingat in detail perkara yang dah lama kan.] 
Saya nampak kakak dorm saya pakai anak tudung sebelum dia pakai telekung
Saya pun kata kat dia, 'rambut basah kalau tutup kan nanti berbuah.'
Dia pun dengan selamba kata
'Telekung kita kan jarang, kalau tak tutup nampak rambut.
Takut rambut rosak tapi azab Allah tak takut pulak.'
-.-" saya terkedu. Terus pakai anak tudung walaupun masa tu rambut basah lagi.

Apa yang dia cakap tu walaupun nampak kasar tapi ada betulnya kan.
Setiap kali saya confuse nak buat sesuatu
mesti saya fikir balik based on apa yang kakak tu cakap.
'Nak pakai stokin ke tak ni? hujan lebat. nanti stokin lencun habis kaki aku 
kena ulat air.tapi kalau tak pakai serba salah pulak. macam mana ni?'
tu adalah salah satu contoh situasi lah.

Apa-apa pun bila kita nak buat sesuatu kena timbang tara kan
ikut pertimbangan Islam bukan pertimbangan dunia dan alam sekeliling.
Sama lah macam tutup aurat. Jangan sebab nak mengikut fesyen semasa
kita abaikan garis panduan yang telah ditetapkan.
Wallau'alam.

Yang saya beri di entri ini masih belum cukup
Carilah ilmu walau dimana ia berada ya.
Semoga ada manfaatnya.
May Allah bless.
Wassalam.
(^_^)

ps: ada macam lari topik tak?(harap tak)
pps: perfectionist is impossible but always make improvements we will, kan?

7 comments:

Shahir said...

well said ustazah :D

hikari said...

erk..perli ke?saya masih seorang murid dan sentiasa akan menjadi seorang murid..=)

Shahir said...

'ustazah' pun adalah seorang murid. setiap insan adalah murid dalam sebuah universiti kehidupan :)

hikari said...

ya betul dan saya hanya mahu menjadi murid yang banyak membantu murid-murid lain tanpa gelaran ustazah tu di dunia ni..=)

belog|amiyo said...

tahniah sebab gunakan internet untuk menyebarkan islam. :)

nur hayati said...

thanks cik hikari.. =)

hikari said...

encik amiyo : Alhamdulillah kalau ramai yg dpt manfaatnya..

cik hayati : most welcome walaupun takde byk info pun =)