Master pieces

Jul 8, 2011

Siapa kita di hari tua nanti

Salam 'alaik.

Sebenarnya before saya post entry puisi buat mak
saya tengah draft entry pasal ni.
Tapi masa tu idea tak keluar laju, jadi ayat pun macam tak best
tinggal je la dalam tong draft tu.

Hah, korang pernah fikir tak pasal ni?
Siapalah kita ni masa tua nanti kan.
Nak lebih jitu, orang tua yang macam mana kita ni nanti.

Mungkin ke kita ni orang tua yang arrogant? (ala-ala mak datin)
Mungkin ke kita seorang tua yang warak? (Insya Allah, ameen)
Mungkin ke kita ni orang tua yang kuat membebel? (tak nak!)
Mungkin ke kita ni orang tua yang annoying? (lagi la tak nak!)
Mungkin ke kita ni orang tua yang dah tak tahu nak buat apa-apa?
Atau mungkin umur kita tak panjang pun untuk hadapi hari tua?

Saya tak tahu lah saya masuk kategori yang mana.
Korang pun tak tahu kan.
Kita memang tak tahu usia kita ni sampai bila.
Entah esok lusa daun kita akan gugur kan.
Allah ada mentioned dalam kitab Dia:

".......kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian
(dengan beransur-ansur) kamu sampai kepada usia dewasa,
dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara
kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua (pikun), sehingga
dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya...." [22:5]

Ada ke di antara kita yang nak usia kita sampai ke tahap
kita dah tak tahu apa-apa yang sebelum ini kita tahu?
Saya yakin tak ada. Saya pun tak nak.

Dulu, kakak saya pernah pesan.

"Jaga hubungan kita dengan Al-Quran,
Insya Allah suatu hari nanti Allah pulak akan jaga kita."


Faham tak apa yang saya nak sampaikan
melalui pesanan kakak saya ni?

Bila kita senantiasa membaca Al-Quran,
suatu hari nanti, bila dah tak ada orang sekeliling yang menjaga kita,
Insya Allah, Allah akan jaga kita.
Bagaimana caranya?
Hanya Dia yang tahu.

Apa kaitan dengan tajuk entry ni?
Ahah, saya pun tak tahu.
Patut tukar tajuk random je.
Tak kisah lah.

Saya harap mesej yang saya nak sampaikan tu
sampai lah kepada korang semua ya.
(^_^)

Till then.
May Allah bless.

ps: Al-Quran untuk dibaca bukan sekadar hiasan di meja tulis atau di rak buku.
pps: Baca dan fahami, bukan baca untuk cepat khatam macam kita kecik-kecik dulu.=)

2 comments:

belog|amiyo said...

siapa kita di hari tua nanti? itu pun kalau sempat tua lah. :)

hikari said...

em, betul tu..kalau sempat..tapi kita bukan tau pun kita ni sempat ke tak.jadi, dari sekarang lah kan dah kena prepare..=)