Master pieces

Jul 6, 2011

Puisi buat mak

Salam 'alaik.

Tadi masa saya tengah sarapan dengan mak
tiba-tiba rasa nak buat puisi pulak.
Hahaha tak pernah-pernah.

Ok, ini lah hasilnya.
Sebelum tu, izinkan saya menukar panggilan mak kepada ibu
sebab runut bunyi ibu lebih sesuai di dalam puisi ini...
(^_^)

Ibu,
Pada tanggal kosong lima
bulan sembilan lapan puluh sembilan,
Buat kali pertamanya, aku melihat dunia ini
Dunia yang penuh dengan pelbagai tipu daya manusia
manusia yang bertuhankan syaitan.

Ibu, 
Tidak pernah ku tahu bagaimanakah
sakit dan peritnya yang ibu tanggung 
tatkala mengandung dan melahirkanku.
Bukan aku tidak ingin mengambil tahu
tetapi, mungkin masa yang tidak mengizinkan 
untuk aku bertanya (alasan je)

Ibu, 
Setiap detik dan saat yang berlalu
Sudah begitu banyak kasih dan sayang 
yang telah ibu limpahkan
tapi sayangnya, limpahan kasihmu 
Allah pinjamkan hanya sementara.
Tatkala diriku mula menginjak ke alam yang lebih dewasa,
Sedikit demi sedikit nikmat akalmu diambil kembali oleh-Nya.
Allah, ia amat menguji kekuatan hati kami.

Ibu,
Tidak ku nafikan pada mulanya
hatiku juga diriku merasa terbeban 
terbeban dengan segala apa yang telah berlaku.
Bagaimana aku, seorang anak yang manja
mula diberikan pelbagai tanggungjawab.
Ah, ketika itu aku rasa ingin lari!
Lari dari semua permasalahan ini.

Ibu, 
Kini hatiku, diriku sudah tidak lagi merasa begitu
Setiap detik yang aku luangkan untuk menjagamu
terasa amat berharga.
Ya, Allah itu Maha Mengetahui.
Mungkin, ujian ini adalah shortcut bagiku untuk berbakti kepadamu, ibu.
Jika ujian ini tidak hadir,
manusia seperti apakah agaknya aku ketika ini?
Aku tidak tahu, ibu juga tidak tahu
kerna hanya Allah yang tahu.

Ibu, 
Jika hanya mengharapkan jagaan daripada anak-anakmu
dirimu pasti sangat tidak terurus.
Kasih dari suamimu, amat menyentuh hatiku
Hati seorang anak yang tidak bisa mencurahkan sepenuh kasihnya buatmu.

Ibu,
Walaupun kadangkala terdengar jua keluhan suamimu di telingaku
namun, suamimu tetap setia dan sabar menjagamu.
Aku jadi merasa bangga kerna suamimu itu adalah ayahku
Ayah yang senantiasa inginkan yang terbaik walaupun tanpa kasihmu
di sisi anak-anaknya.

Ibu,
ungkapan yang pernah menerobos masuk ke telingaku ada benarnya
"seorang ibu mampu untuk membesarkan 10 orang anak
tetapi, 10 orang anak mungkin tidak akan mampu untuk menjaga seorang ibu."
Maafkan aku ibu, maafkan aku.
Kadangkala aku lalai dalam menjagamu
kadangkala aku juga merasa bosan untuk terus menjagamu.
Anak apakah aku ini?

Ibu,
Masihku ingat lagi pesanan terakhirmu, 
terakhir kalinya sebelum Allah mengambil semula 
hampir 90% nikmat akalmu
Pesananmu, 'selagi ada rasa mahu belajar
belajarlah walau di mana-mana pun' (lebih kuranglah)
Walaupun aku tidak bisa meraikan kejayaanku bersamamu
tetapi, aku berdoa agar kejayaanku kelak
dapat aku gunakan untuk menjaga dan membahagiakanmu, ibu.

Ibu, 
Walaupun kini diriku jua yang lain-lain 
tidak lagi ibu kenali
Aku tidak akan pernah marah
kerna ku tahu
itu bukan kehendakmu.
Semoga ibu senantiasa tabah menghadapi ujian ini.

Ibu, 
Harapanku kini satu
untuk setia menjadi penjagamu 
hingga ke akhir hayatmu
Andai Allah sudah menetapkan 
untuk mengambil aku terlebih dahulu
maafkanlah aku kerna tidak bisa 
menjadi penjagamu hingga ke akhir hayatmu.

Ibu,
Semoga ibu beroleh ketenangan di dunia ini
juga kebahagiaan di akhirat kelak.
Doa dari anak-anakmu tidak akan pernah putus buatmu, ibu
Insya Allah.



ni gambar mak saya. almost 5-6 years ago kut
Mungkin puisi ini hanyalah puisi picisan bagi mereka-mereka yang tidak mengerti
pesan saya, hargailah kedua ibu bapa kita selagi mereka ada
walau siapa pun mereka walau bagaimana pun keadaan mereka
mereka tetaplah yang terbaik yang telah Allah anugerahkan buat kita.

Till then.
May Allah bless.
w(^_^)



3 comments:

BaQ said...

huhu..touching3..

AzwanRamli said...

nice...,erm.. kenape censored gambar yg satu lg??haha

hikari said...

sebab yg sblah tu dh besar skrg..jd kne jge la sikit la kan...=)