Master pieces

Aug 20, 2011

Abang-abang yang kukasihi

Salam 'alaik.

*amaran: entry ni agak panjang, kalau tengah malas jangan baca*

Alhamdulillah kita sudah menjejakkan diri
ke-10 malam terakhir di bulan ramadan ini.
Maka, ini adalah peluang kita untuk mengejar malam lailatul-qadr.
Jangan pulak kita duk sibuk mengejar lailatul-kamdar ya.

Ketika sedang berbuka puasa tadi, tiba-tiba hati ni
macam teringat pulak dekat abang-abang saya.
Memanglah sangat tiba-tiba sebab saya bukannya rapat sangat
dengan abang-abang saya melainkan seorang sahaja.
Tapi, yang seorang tu pun dah kurang sikit la. Maklumlah,
orang yang dah berkahwin ni lebih mengutamakan isteri dan anak-anak.
Adik-adik dibiar sepi seperti tidak berabang. Aiceh, taouching lah pulak.

Saya ada empat abang sejak saya dilahirkan hinggalah tahun 2008.
Tahun 2008 tu saya telah kehilangan
seorang abang akibat penyakit yang dialaminya.
Alhamdulillah, Allah telah menggerakkan hati saya
untuk pulang sehari sebelum pemergiannya.
Kalau tidak pasti saya tidak dapat melihatnya buat kali terakhir.
Mana tidaknya, perjalanan dari Perak-Johor sahaja
memakan masa hampir 7jam dengan menaiki bas.
Bas pula hanya beroperasi dua kali sehari.
Memang bersyukur sangat-sangat sebab saya telah pulang sehari awal.
Itu pun berkat main redah ponteng kelas. Aha, berkat ke?
Maka, sejak dari hari itu abang saya hanyalah tiga orang.
Alhamdulillah kerana saya masih punya abang-abang yang mithali(?)


Abang saya yang terakhir(bongsu) umurnya pada tahun ini
sudah pun mencecah 31 tahun. Huh, tuanya!
9 tahun jurang perbezaan umur kami.
Inilah abang yang saya consider sebagai
abang yang paling sporting di antara tiga tu.
Tapi, time dia marah tu memang saya cukup-cukup benci lah.
Yelah, dia ni jarang-jarang nak marah,
bila tiba-tiba marah memang boleh buat hati sentappp.
Tapi sepanjang dia menjadi abang saya ni,
boleh kira dengan jari tangan lah berapa kali je dia marah.
Banyak saya je yang marah kat dia. hehe
Abang saya ni jugak dulu berangan nak jadi anak bongsu,
tup tup dapat tiga adik. Jadi bongsu lelaki pun kira ok lah kan.


Yang ni abang yang paling tua antara tiga. Umur dah 40++.
Saya tak tahulah ++ tu berapa. Hehe.
Abang yang ni hati dia lembut sikit.
Saya ingat lagi dulu dia menangis masa baca novel Lagenda Budak Setan.
Sudahlah curik turn saya, lepas tu menangis pulak.
Padan muka saya canangkan kat orang dia menangis masa tu.
Masa arwah adik dia(kakak saya) meninggal pun dia nangis jugak.
Nangis masa tengah solat jenazah. Saya tukang skodeng je masa tu.
Yalah, siapa tak sedih kan bila kehilangan ahli keluarga.
Saya sedih jugak sampai demam seminggu.


Abang yang tengah-tengah ni umur dia dalam late 30 kot.
Yang ni banyak kes sikit dengan saya.
Maklumlah dua-dua keras kepala. Memang susah nak ngam.
Luka yang dia toreh kat hati saya masih lagi berbekas.
Kena tembak berdas-das tanpa sempat saya bersedia
memanglah lukanya dalam kan? Sikit pun tak sempat nak elak.
Saya dah maafkan tapi sukar untuk saya melupakan segalanya.
Mungkin suatu hari saya akan melupakannya. saya sedang berusaha.
Tapi sekarang dia sudah berlembut sedikit dengan saya.
Setiap perbuatannya sedikit demi sedikit membantu saya untuk
melupakan kesan parut yang masih bertanda di hati.
Insya Allah lama kelamaan parut tersebut akan hilang terus dari hati ini.
Tahun lepas merupakan tahun duka baginya.
Anaknya yang baru berumur empat bulan(anak ke-5)
meninggal dunia di nursery akibat tersedak susu.
Sudahlah itu satu-satunya anak yang dilahirkan melalui tingkap,
luka pembedahan pun masih terasa, anak sudah dipanggil menghadap Ilahi.
Allah benar-benar mahu menguji kekuatan imannya mungkin?

Serba sedikit saya bercerita mengenai abang-abang saya.
Tiada niat untuk membuka aib mereka mahupun memburuk-burukkan mereka.
Walau bagaimanapun perangai mereka, mereka tetap abang-abang saya.
Sudah semestinya tiada tandingan!

Saya berharap abang-abang saya dapat menjadi anak-anak yang soleh
dan juga dapat menjadi seorang pemimpin yang memimpin keluarganya menuju ke syurga.
Saya, sebagai adik yang kadang-kadang dibiarkan sepi ni tak kisah dah.
Asalkan mereka ingat tanggungjawab mereka terhadap saya cukuplah.
*ada gaya adik mithali tak?* hehe

Kepada abang-abang di luar sana,
jadilah abang-abang yang mithali walaupun anda
sudah berkahwin dan mempunyai anak/anak-anak.
Jangan pandang enteng sahaja tanggungjawab anda kepada adik-adik.

Kepada abang-abang saya,
You all memang abang-abang yang mithali
walau kadang-kadang menyakitkan hati.
Sayang sikit. Mmuahh.
*tergediklah pulak*

Till then.
May Allah always be with us and
may Allah bless.
Wassalam.
(^_^)

p/s: 3 orang abang sebenarnya sikit je tapi still bersyukur lah
      sebab kalau nak compare dengan orang yang takde abang or hanya ada
     seorang abang, lagi tak best kan..apa-apa pun itu rezeki Allah...=)

4 comments:

Shahir said...

rasa macam sy ni tak cukup mithali untuk adik sy bila baca entri ni. haha

ayat yang last tu memang kelakar :D

hikari said...

mithali ke tak tu kena tanya adik awk la..mungkin demand dia tak macam saya..hehe

diorang tak baca berani lah saya buat ayt mcm tu..kalau tak, tak berani pun..=)

sarahbest said...

entri utk kakak-kakakku xde ke...hahaha
oh..berani wat sbb x baca eh..t akak suh abg cuman n abg jali baca...

hikari said...

kakak ramai sgt la..ha3
eleh, kalau abg cuman caye gak nk bce..abg jali, mcm tak je..tak takut pun..:p