Master pieces

Aug 5, 2011

meriam oh meriam

Salam 'alaik.

Alhamdulillah kita dah nak masuk hari kelima berada di bulan ramadhan.
Semoga kita masih lagi diberikan kesempatan untuk menjalankan
ibadah puasa yang masih lagi berbaki ni.

Puasa belum pun separuh bulan tapi dah
berdentum-dentum bunyi meriam kedengaran
Haih, bingit telinga! tak masuk lagi terkejutnya tu.


Masa first day puasa lagi dah dengar.
Kakak ipar saya kata, 'diorang nak celebrate bukak puasa la tu.'
ok, fine.
Second day dengar bunyi jugak.
Third day lagi meriah lebih-lebih lagi time orang tengah terawih
Hari ni, slow sikit. Maybe sebab hujan. Entahlah.

Haila adik-adik, dari duk main meriam petang-petang tu
baik la tolong mak siapkan kan juadah buka puasa
takpun duk depan tv tengok jejak rasul ke
paling baik pergi ambil wuduk dengan al-quran pastu mengaji
Lagi la berfaedah.

Nasib baik adik saya tak suka main meriam ni.
Eh, macam ada yang tak kena di sini. Ok, abaikan.
Mencegah adalah lebih baik dari merawat
Jangan dah terkena baru nak terngadah dah la.

Ok, bebel panjang-panjang pun bukannya diorang dengar.
Doakan yang terbaik untuk mereka.
Ramadhan adalah peluang untuk kita memperbaiki diri
bukan peluang untuk merosakkan anggota diri.

Till then.
May Allah bless.
(^_^)

p/s: meriam saya tak pernah main, mercun pernah.
     yang paling extreme saya main ialah mercun pop.
    extreme kan?
p/p/s: bulan ramadhan ni rasa mcm masa sgt singkat dari biasa.
         korang rasa tak?

7 comments:

nur hayati said...

rasa2.. rasa sekejap je Ramadhan kali ni.. Smoga kita sama2 memanfaatkannya =)

Anonymous said...

Aku ni. =)

Ha tahu pun. aku tak suka main meriam ni. untung ko dpt adik mcm aku. Eh? Haha.

apa brg man mercun POP je.. aku main mercun mancis tu tau. XD

#okebai

hikari said...

hayati: tau xpe..ye smoge sama2 kita tak mensia-siakan bulan ramadhan ni..
p/s: raye dtg umah..=)

anon: erk, mercun mancis?hahah
okebai!

Anonymous said...

Aku ni. =)

ha la mercun mancis. ktorang panggil 'bedil geset', geset = mancis. hahaha.

asnizaziz said...

sy x pernah main mercun, paling teruk pun bunga api je..hehe

Solihin Zubir said...

hairan kan.. walaupun mercun haram, tapi masih kedengaran stiap kali ramadhan dan syawal..
mana diorg beli eh? nk beli jugak ni.. hahaha..

hikari said...

anon: geset? haha

asnizaziz: wah, tu lg xtreme dari saya! hehe

solihin: kat kedai tu ade je jual..diorang sembunyikan..kalau tny kat pkcik kdai tu kompem dia hulur.. pergh, dah mcm berurusniaga kat black market la plak rsenye..=)