Master pieces

Aug 11, 2011

Masa-ibadah-perubahan


Salam ‘alaik.

Alhamdulillah sudah masuk hari ke-11 kita berpuasa.
Alhamdulillah kita masih lagi dipanjangkan umur untuk 
terus beribadah di bulan yang penuh berkah ini.

Waktu sahur puasa ke-9 masa tu, ayah saya cakap
"kalau nak beribadah ni jangan tunggu hari tua. 
Dah tua ni sakit-sakit dapat lepaskan yang wajib dah Alhamdulillah."
Saya diam je la masa tu.

Apa yang ayah saya cakap tu lebih kurang sama 
dengan quote dalam Contengan Jalanan.
Kita ni manusia suka nak bertangguh kalau nak buat sesuatu 
lebih-lebih lagi untuk berubah ke arah kebaikan.
Suka nak tunggu 12th hour sedangkan masa 5th hour dah boleh buat. 
Untunglah kalau kita diberi nyawa hingga ke 12th tu. Kalau tak?
Tapi ada jugak yang Allah beri kesempatan pada dia untuk sampai 12th
tapi dia tangguh lagi ke 13th atau 14th atau 20th.

Seperti yang kita tahu iman seseorang ni ada turun naiknya. 
Kita boleh sedar iman kita ni semakin berkurang atau semakin bertambah. 
Jadi kalau rasa iman kita semakin berkurang, 
kenalah gandakan usaha supaya bertambah kembali.

Kalau semakin bertambah pulak, kena lah berjaga-jaga. 
Takut akan datangnya riak dalam diri tanpa kita sedari. 
Semakin tinggi iman seseorang semakin kuat syaitan nak goda dia. Kan?
Bulan puasa ni selamatlah sikit, bulan lain?
Wallahualam.

Ni copy dari status seorang kawan kat fb:

Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, 
bukan bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, 
bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, 
kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.
Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah 
apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah,
maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
-Imam Hasan Al-Basri-

"Chad, kalau kau masuk syurga, tarik aku sama."
"Dah, jom solat." -CJ

May Allah bless.
Wassalam.
(^_^)

3 comments:

asnizaziz said...

betu..sgt setuju..janganlah nak tunggu tua baru fikir nak berubah, takut tak sempat je T_T

Solihin Zubir said...

suka quote imam hassan tu..
sesuai tuju utk org yg suka sgt ckp, "mcm la ko bagus sgt nk tegur aku"...

hikari said...

asniza: kalau dpt smpi tua tp sakit pun susa jugak nak fokus ntk beribadah..selagi sihat ni sama2 lah kita manfaatkannya..

solihin: suka jugak..sbb tu copy..=)